איך מנעול פינים פועל וכיצד פורץ יוכל לפרוץ אותו?

כדי להבין כיצד מנעולים שונים מגינים עלינו טוב יותר מאחרים, עלינו להכיר מקרוב את מבני המנעולים השונים. בואו נתחיל עם המנעול הידוע והמוכר לכולנו: מנעול פינים. כמעט כל מפתח שאתם מחזיקים פותח מנעול צילינדר פינים, זהו סוג המנעול הנפוץ ביותר.
צריכים מנעולן פורץ מנעולים? חייגו עכשיו
או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

איך נראה מנעול פינים?

מנעול פינים מכיל גליל שיושב בתוך המנעול – בצדו הפנימי של חור המנעול. הגליל הזה שולט בעזרת גלגל שיניים בלשונית הדלת: אם הגליל יסתובב, הגלגל יסתובב והלשונית תיפתח. אם הגליל יסתובב לצד השני, הגלגל יסתובב בחזרה וינעל את הדלת. עד כאן – העסק פשוט. אבל, אנחנו רוצים שהגליל הפנימי יסתובב רק בתנאים מסוימים: רק כשנכנס לחור המנעול המפתח הנכון.

לכן, בתוך כל גליל כזה (= צילינדר) נקדחו כמה חורים, אליהם מוכנסים פינים שמחוברים לקפיצים בחורים תואמים בחלק החיצוני שעוטף את גליל הצילינדר. כל פין מחולק לשניים או לשלושה חלקים (מתי שלושה? ראו מטה פסקה על אופן הפעילות של מפתח מאסטר) שונים באורכם זה מזה. כשהחלקים התחתונים של הפינים נמצאים בדיוק בתוך גליל הצילינדר עצמו, וכל החלקים העליונים של הפינים נמצאים מעל גליל הצילינדר, בתוך החורים של החלק העוטף – לא יישאר אף פין שחוסם את הגליל מלהסתובב, והדלת תוכל להיפתח.

נשמע פשוט? אז זהו, שלא ממש. מאחר והפינים השונים מחולקים לאורכים שונים זה מזה וגם החלוקה הפנימית שלהם היא לחלקים באורכים שונים, דרושה קומבינציה מאוד מסוימת של הפעלת לחץ ודחיפת הפינים כלפי מעלה כדי להצליח להציב כל חלק של כל פין בדיוק במקום הנכון ולפתוח את הדלת. הקומבינציה המסוימת הזו נועדה להתרחש כאשר אנו מכניסים מפתח מתאים לחור המנעול. המפתח מכיל בליטות ושקעים שמזיזים את כל הפינים למקומם הנכון והופ – הדלת נפתחת. רק מפתח עם סידור זיזים מסוים יתאים לסידור הפינים הספציפי של הדלת אותה הוא נועד לפתוח.

איך פועל מפתח מאסטר?

כדי לאפשר את הפעולה של מפתח מאסטר, מפתח שפותח מספר דלתות שונות, יש לגרום לכל הדלתות בקבוצה זו להכיל מנעול פינים בו חלק מהפינים מחולקים ליותר משני חלקים. פין שמחולק לשלושה חלקים יכול להיפתח בשתי דרכים שונות: או כאשר החתך בין החלק התחתון לאמצעי מיושר עם קו ההפרדה בין גליל הצילינדר לחלקו החיצוני, או כאשר החתך בין החלק האמצעי לעליון מיושר עם קו ההפרדה. לכן שני זיזים שונים, בגבהים שונים, יעשו את העבודה. כך יוחלט על מפתח רגיל לדלת בו מופיע זיז בגובה אחד, ועל מפתח שני, מאסטר, בו מופיע זיז בגובה שני (שגם תואם לקומבינציה של דלתות אחרות). שילוב כמה פינים בחלוקה משולשת יאפשר ליצור כמה וכמה קומבינציות לקבוצת דלתות שייפתחו כולן על ידי אותו מפתח מאסטר.

הסבר מורכב? אל דאגה, בוידאו הכל ייראה הרבה יותר פשוט:

מה עושים כאשר נאבד לנו המפתח וצריך לפרוץ את הדלת בשימוש בכלי עבודה בלבד?

זוהי בדיוק העבודה של הפורץ. פורץ מנעולים מומחה בילה שנים בפריצת מנעולים מסוגים שונים, והוא מכיר את האופן בו בנויים מנעולים פשוטים ומורכבים. פריצת מנעולי פינים מתבצעת בעזרת טכניקה שנקראת "דגדוג" או "לוקפיקינג" – שימוש במכשירים עדינים ובהפעלת לחץ סיבובי עדין על גליל הצילינדר כדי להרים את הפינים השונים, "לתקוע" אותם למעלה אחד אחד (או בבת אחת) ולגרום לדלת להיפתח בלי מפתח.

את הטכניקה הזו מיישמים מנעולנים מקצועיים על סוגי מנעולים שונים, אך בשל מורכבותה והמיומנות הרבה שהיא דורשת, לעולם לא ניתן להתחייב על הצלחת הפריצה בשיטת דגדוג ב-100%. עם זאת, רצוי להכיר את אופן פעולתה, להתקין מנעול שחסין מפני פריצת מנעולים מהירה עד כמה שניתן, ולבחור במנעולן מומחה כאשר יש צורך בפריצת מנעול מקצועית.

איך לפרוץ מנעול פינים?

קודם כל, שימו לב: פריצת מנעול שלא שייך לכם היא עבירה פלילית. אתם יכולים לקנות מנעול בחנות ולהשתעשע בפתיחה שלו – אבל לעולם אל תיגשו לפרוץ מנעול של מישהו אחר.

בנוסף, גם אם תתאמנו הרבה ותלמדו הרבה, כנראה שמנעולן מנוסה שעוסק בפריצת מנעולים ביומיום יעשה את העבודה באופן טוב ובטוח בהרבה מכפי שאתם תוכלו. אם מדובר במקרה חירום או בדלת שחשוב לפרוץ בלי משחקים, קראו למנעולן מקצועי שיטפל בבעיה. ניסיון לפתוח את המנעול בפריצה עצמית עשוי להיגמר במנעול שבור ובצורך להחליף את המנעול או את הדלת.

שיטת "דגדוג" הפינים

בשיטה זו, הפורץ יעשה שימוש בכלים דקים שמוחדרים לחור המנעול כדי לנסות ולדחוף את כל הפינים כלפי מעלה, "לתקוע" אותם שם – וכשכולם נתקעו, הצילינדר יסתובב והמנעול ייפתח. 

שלב ראשון: מחדירים לחלקו התחתון של המנעול מוט מנוף שקצהו מעוקם בצורת L. כך נוכל להפעיל לחץ מתון בכיוון סיבוב המפתח תוך כדי עבודת דחיפת הפינים. הלחץ הזה יגרום לצילינדר לזוז במאית מילימטר כך שחלקו העליון של הפין שדחפנו "ייתקע" ויישאר למעלה.

שלב שני: נפעיל לחץ מתון על מוט המנוף ונחדיר לתוך המנעול מוט עם קצה דק שנקרא "תוקי". מוט זה מגיע במגוון סוגים, סוגי זוויות וגדלים, ומנעולן מקצועי ילמד עם הזמן באיזה מהם להשתמש בכל פעם כדי להגיע לתוצאה האופטימלית. כעת ננסה להבין (אם איננו יודעים את התשובה) כמה פינים יש בדלת זו, על ידי החדרת התוקי עד הסוף ומשיכתו חזרה תוך האזנה עדינה לצליל החזרה למקום של הפינים, אחד אחרי השני.

שלב שלישי: כעת נתחיל לדחוף פינים כלפי מעלה. ניתן לנסות ולמצוא בשלב ראשון את הפין שייתקע הכי בקלות, אך לא בכל מנעול קיים פין כזה. נדחוף כל פין בעדינות ותוך כך נפעיל לחץ על המנוף, עד שנשמע קליק שמעיד על כך שחלקו העליון של הפין נתפס ונשאר למעלה. 

שלב רביעי: נמשיך לבצע דחיפת פינים ותפיסתם באמצעות הפעלת לחץ על הצילינדר. כאשר נגיע לפין האחרון לא נצטרך לתפוס אותו, המנעול ייפתח ישירות מאחר ולא יישאר עוד דבר שמונע מגליל הצילינדר להסתובב.

דגדוג מנעול בהצלחה דורש שעות ארוכות של אימון, למידת תיאוריה, הכרות עם מבני מנעולים שונים וצבירת מיומנות, ולכן לרוב רק מנעולן מומחה יצליח לפרוץ מנעול פינים בהצלחה במהירות ובלי לשבור אותו.

שיטת הקפצת הפינים

שיטה דומה לשיטת דגדוג, אך המטרה היא לא לתקוע את הפינים בזה אחר זה אלא להעיף אותם למעלה בבת אחת שוב ושוב, עד שתיווצר קומבינציה בה הצילינדר יוכל להסתובב. שיטה זו דורשת כלי תוקי בעל שיניים משוננות בצורות שונות, שיוכל לדחוף את הפינים בקומבינציות שונות, תוך שימוש במיומנות ובזריזות ידיים.

שיטות נוספות

כמספר המנעולנים כך מספר השיטות המועדפות לפתיחת מנעול פינים. כל מנעולן אוסף לו כלים שונים שיאפשרו לו להסיט את הפינים במנעולים שונים, ומתרגל שיטות הזזה שונות. במידה ואתם שואפים ללמוד מנעולנות תצברו ניסיון במהלך הקורס בפתיחת מנעולי פינים בדרכים שונות שכולן מתבססות על עיקרון הזזת הפינים כלפי מעלה והפעלת לחץ על הצילינדר עד לסיבובו.

פריצת מנעול פינים היא מלאכה מורכבת, אך רבים מתייחסים אליה כאל פתרון חידת פאזל – ככל שמורכבותה עולה כך הפתרון מספק ומרגש יותר. זוהי עבודתו המרתקת של המנעולן!

votes

שתפו את המאמר:

let's talk!

בואו נדבר

דילוג לתוכן