איך פועל מנעול קומבינציה וכיצד מנעולן יוכל לפרוץ אותו?

צריכים מנעולן פורץ מנעולים? חייגו עכשיו
או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כדי להבין כיצד מנעולים שונים מגינים עלינו יותר טוב מאחרים, עלינו להכיר מקרוב את מבני המנעולים השונים. הפעם נדבר על מנעול מעניין ומאתגר למדי: מנעול קומבינציה. המנעול הזה, שנפתח בעקבות סיבוב החוגה לסט מספרים קבוע מראש, הוא מנגנון מכני מרתק.

מהו מנעול קומבינציה?

מנעולי קומבינציה הם לרוב מנעולי תלייה קטנים שמשמשים לנעילת חפצים, תיקים, אופניים וארונות. מדובר בקופסה עגולה או מרובעת שמכילה את מנגנון הנעילה, וממנה יוצא וו בולט. כאשר המנעול סגור הוו תפוס בשני קצותיו בתוך מנגנון הנעילה. כאשר המנעול פתוח אחד מצדדי הוו משוחרר ומאפשר השחלה החוצה מהאובייקט הנעול כך שכעת ניתן לפתוח את הדלת או את החפץ שסגרנו.

אם כך, כל המנגנון מתבסס על דבר אחד: החזקת קצה הוו למקום או שחרורו החוצה. במנעול תלייה בעל צילינדר פינים תפיסת האנקול (הוו) מתבצעת על ידי מנגנון פינים שנפתח על ידי מפתח. במנעול קומבינציה אין מפתח חיצוני אלא רק קוד שסיבוב הספרות או האותיות על גבי המנעול בהתאמה אליו יאפשר שחרור של האנקול.

במאמר זה נתמקד בשני סוגים מרכזיים של מנעולי קומבינציה: מנעול בעל דסקיות מספרים מסתובבות, ומנעול בעל חוגה אחת אותה יש לסובב מספר פעמים.

איך פועל מנעול קומבינציה?

מנעול בעל דסקיות מספרים מסתובבות:

במנעול זה קיימים על הצד הפנימי הארוך של האנקול זיזים קטנים, והוא מוחזק במקומו על ידי טבעות שעוטפות את הזיזים. על הטבעות נמצאים שקעים שתואמים לזיזי המוט, ורק כאשר כל השקעים מיושרים מול כל הזיזים המוט יוכל להשתחרר ולעלות החוצה. אחרי שהוא יעלה מעט למעלה, גם הצד השני של האנקול – הקצר יותר – יעלה, וניתן יהיה לשחרר את המנעול דרך הרווח שנוצר.

כל אחת מהטבעות הפנימיות שעוטפות את זיזי המוט הפנימי עטופה על ידי טבעת נוספת. טבעת זו היא טבעת המספרים שגלויה בצדה החיצוני של תיבת מנעול קומבינציה. המספר שיפתח את המנעול עבור כל טבעת ייקבע לפי מיקומה של הטבעת החיצונית מול הטבעת הפנימית (כשהחיבור ביניהן הוא בעזרת עוד זיז בולט על הטבעת הפנימית שתואם לחרך בטבעת החיצונית).

רוצים המחשה ויזואלית לאופן פעולתו של מנעול קומבנציה? צפו בסרטון:

מנעול בעל חוגה אחת (דומה לשעון):

במנעול קומבינציה זה נמצאות שלוש דיסקיות בתוך מנגנון המנעול. את האנקול שמוחדר לתוך גוף המנעול עוצר רכיב מסתובב שנמשך לצד על ידי פס מתכת וכך "תופס" את השקע בקצה האנקול. כדי שהאנקול יוכל להשתחרר (והמנעול ייפתח) צריכים להימצא שלושת החורים שנמצאים בקצוות הדיסקיות במנעול הקומבינציה בשורה אחת (כלומר, שלושת הדסקיות צריכות להסתדר בעקבות סיבובי המנעול לפי הקוד בתצורה מתאימה). כששלושתם יישארו באותו קו קצהו של הרכיב המסתובב יוכל להיכנס לשם, הוא יוכל להסתובב לכיוון הזה וכך לגרום לשחרור האנקול.

אל דאגה, כשרואים את זה בעיניים הכל נראה פשוט יותר. מומלץ ללמוד על מבנה מנעול הקומבינציה מהסרטון הזה:

איך לפרוץ את מנעולי הקומבינציה?

קודם כל, שימו לב: פריצת מנעול קומבינציה שלא שייך לכם היא עבירה פלילית. אתם יכולים לקנות מנעול בחנות ולהשתעשע בפתיחה שלו – אבל לעולם אל תנסו לפרוץ מנעול של מישהו אחר.

בנוסף, גם אם תתאמנו הרבה ותלמדו הרבה, כנראה שמנעולן מנוסה שעוסק בפריצת מנעולים ביומיום יעשה את העבודה באופן טוב ובטוח בהרבה מכפי שאתם תוכלו. אם מדובר במקרה חירום או בדלת שחשוב לפרוץ בלי משחקים, קראו למנעולן מקצועי שיטפל בבעיה. ניסיון לפתוח את המנעול בפריצה עצמית עשוי להיגמר במנעול שבור ובצורך להחליף את המנעול או את האובייקט עליו הוא שמר.

אז איך מנעולן פורץ מנעול קומבינציה?

פריצת מנעול קומבינציה בעל דסקיות מספרים מסתובבות:

כדי להבין את שיטת הפריצה של מנעול קומבינציה מספרים יש להבין עיקרון מעניין: בטבעת הפנימית אין חור אחד, יש כמה חורים – אבל רק חור אחד מביניהם פתוח לחלוטין, מתאים לגודל זיז המוט ויגרום למוט להחליק החוצה. שאר החורים הם חורי דמה, שנועדו למנוע פריצה של המנעול על בסיס תחושה של מציאת החור.

אז איך בכל זאת ניתן למצוא את החור המתאים בלי לדעת מהו הקוד?

התשובה טמונה בתרגול ובחוש. כדי לנסות יש להפעיל מעט לחץ על המוט בכיוון הפתיחה ולהתחיל לסובב את טבעות המספרים בניסיון לאתר מרווח שמרגיש רחב יותר, בעל יותר חופש פעולה מהאחרים. ניתן לסובב את המספרים בכל סדר שתרצו. לאחר שתאתרו את שלושת המרווחים שירגישו פתוחים יותר מאשר האחרים, תוך הפעלת לחץ לשליפת המוט, המנעול ייפתח.

שיטה זו כמובן דורשת תרגול וניסיון אך היא לא מאוד מורכבת – וזו הסיבה שמנעולי מספרים לא נחשבים למנעולים חזקים.

חלק ממנעולי הקומבינציה היקרים יותר בנויים מחומרים אחרים עם מנגנון מכני מוקפד יותר בו הרווחים לא מורגשים וקשה יותר לסובב את המספרים. כך בעצם מנטרלים את אפשרות הפריצה בשיטה זו והמנעול יעיל יותר.

פריצת מנעול בעל חוגה:

מנעול קומבינציה בעל חוגה אמנם נראה דומה למנעול מספרים עם דסקיות, אבל אופן הפעולה שלהם שונה וכך גם אופן הפריצה שלהם. את מנעול החוגה פותחים על ידי סיבוב עם כיוון השעון למספר הראשון, נגד כיוון השעון למספר השני ובחזרה עם כיוון השעון למספר השלישי. כך הדסקיות "נתפסות" זו בזו ומתיישרות בשורה אחת כך שהחורים המוטבעים בהן עומדים בשורה ומאפשרים הסטה של הרכיב שתופס את קצה מוט האנקול.

כדי לפרוץ את מנעול החוגה יש לאתר את מיקום החור (השקע) בכל דסקית, תהליך שמתבסס על תחושת ההתנגדות בזמן סיבוב הדסקיות ועל צליל הנקישה שיישמע כשהחור ייתקל בקצה הרכיב שנועל את המוט.

בשל הסדר המיוחד של דסקיות המנעול יש לבצע את תהליך פריצת מנעול הקומבינציה לפי השלבים הבאים:

  1. הפעילו לחץ מתון על האנקול כך שתוכלו להזיז את דסקית המספרים אך גם תוכלו להרגיש ולשמוע התנגדות.
  2. סובבו את הדסקית בכיוון השעון והגבירו את הלחץ לאט לאט עד שתשמעו קליק מובהק בכל סיבוב ותצליחו לזהות את המיקום המספרי בו ההתנגדות שלפני הקליק מתרחשת. אם המקום הוא בין שני קווים שמסמלים מספרים, עגלו את המספר למעלה. כעת תוסיפו לו 5 (לחיפוי על המרווח בין אזור ההתנגדות למקום תפיסת הדסקית) סמנו את המספר הזה בצד – הוא יהיה המספר הראשון.
  3. כעת תוסיפו עוד טיפה התנגדות למשיכת האנקול והתחילו לסובב את הדסקית נגד כיוון השעון עד שהיא תיתקע ותפסיק להסתובב. כעת החזירו את הלחץ לאותה רמה שהפעלתם עבור המספר הראשון וסובבו עם כיוון השעון כמו שעשיתם בחיפוש אחר המספר הראשון – אבל אל תסובבו סיבוב שלם. בכל פעם שאתם רוצים לנסות שוב לזהות, החזירו את הסיבוב אחורה והתחילו סיבוב חדש בכיוון השעון. המשיכו כך עם שחרור ותוספת לחץ עד שתמצאו את נקודת התנגדות של הדסקית השנייה. הפעם עגלו את המספר וכתבו אותו ללא תוספת.
  4. כעת סובבו את הדסקית בכיוון השעון כמה פעמים כדי שהמנגנון יתאפס למציאת הנקודה. עצרו על 0. הפעילו כעת הרבה לחץ על האנקול. סובבו את המנגנון בכיוון השעון עד שאי אפשר לסובב יותר. כתבו את המספר עליו נעצרתם. שחררו מעט לחץ והמשיכו עד לנקודה הבאה בה המנגנון נעצר ו"נתפס". המשיכו כך, שחרור ותקיעה, עד שתקבלו סדרה של מספרים. מתוך הסדרה הזו יהיו רוב המספרים כפולות אחד של השני, אך אחד מהמספרים יהיה יוצא דופן. זהו המספר השלישי.
  5. הכניסו את סדרת המספרים שמצאתם למנגנון לפתיחת המנעול.
  6. לא עבד? נסו לשחק עם שני המספרים הראשונים שמצאתם ולהוסיף מספר אחד למעלה או למטה לכל אחד מהם כדי להגיע לצירוף הנכון.

ושוב, הנה הדגמה חיה שתמחיש את התהליך:

לסיכום

אופן פעולתם של מנעולי קומבינציה, מנעולי מספרים, הוא מרתק; ואף כי פריצתם היא לא עניין שברור לכולם או קל לביצוע – מדובר בתהליך הגיוני ומחושב שניתן לביצוע על ידי מקצוען. אמנות המנעולים ממשיכה להוכיח את עצמה 🙂

נתקעם עם מנעול שלא נפתח? רוצים להתקין מנעול שכמעט אף אחד לא יוכל לפרוץ? נשמח לעזור לכם!

5/5 - (2 votes)

שתפו את המאמר:

let's talk!

בואו נדבר

דילוג לתוכן